فیلم ایرانی وخارجی

فیلم ایرانی وخارجی

فیلم ایرانی وخارجی

فیلم ایرانی وخارجی

دانلود فیلم 2012 prometheus دوبله فارسی و سانسور شده

دانلود فیلم 2012 prometheus دوبله فارسی و سانسور شده



نام فیلم : پرومتئوس (Prometheus)
محصول: ۲۰۱۲
کارگردان : ریدلی اسکات
نویسنده : دیمون لیندولف
بازیگران : نائومی ریپس – مایکل فاسبندر – شارلیز ترون – ادریس البا
ژانر : اکشن – ترسناک – علمی-تخیلی
فرمت : Mkv
کیفیت : فوق العاده (۷۲۰p)
حجم : ۹۱۴٫۹۶ مگ

خلاصه داستان: گروهی از دانشمندان سرنخی احتمالی از هسته و نحوه پیدایش بشریت پیدا میکنند و تصمیم میگیرند برای فهمیدن چگونگی پیدایش بشریت، به یکی از تاریکترین و دور ترین نقاط عالم هستی سفر کنند. جاییکه آنها مجبور می شوند در یک نبرد مرگبار، برای نجات نسل بشریت تلاش کنند…   نقد و بررسی فیلم Prometheus 2012

یکی از موضوعات مهمی که در هنگام اعلام ساخت فیلم « پرومتئوس / Prometheus » در محافل مختلف بر سر زبانها بود، این بود که آیا این فیلم دنباله ای برای سری  


 فیلمهای موفق « بیگانه / Alien » که خودِ اسکات استارت آن را در سال ۱۹۷۹ زد خواهد بود یا خیر. ظاهراً در طرح اولیه هم قرار بود تا داستان فیلم مستقیماً به موجودات بیگانه که قبلاً دیده بودیم مرتبط شود اما با اضافه شدن دو فیلمنامه نویس به نامهای دیمون لایندلف و جان اسپیتس به پروژه ، مسیر فیلمنامه به طور کلی دستخوش تغییر شد و در آخر هم عنوان شد که : « داستان فیلم « پرومتئوس » یک عنوان مجزا از سری فیلمهای بیگانه هست اما اشاراتی هم به این موجودات خواهد داشت! ». پس از این اظهار نظر پوسترهای فیلم به مرور منتشر شد که در آن به راحتی می توانستیم رد موجودات بیگانه کلاسیک را در آن مشاهده کنیم. طولی نکشید که بار دیگر کمپانی اعلام کرد که داستان فیلم به قبل از اتفاقات سری فیلمهای بیگانه بر می گردد یعنی به نوعی یک مقدمه یا پیش درآمد برای سری فیلمهای « بیگانه » به حساب می آید! حال با گذشت چند ماه از این اظهار نظرهای گوناگون و تریلرهای رنگارنگی که از فیلم منتشر می شده، نوبت به اکران فیلم رسیده تا ببینیم ریدلی اسکات اینبار چه شاهکاری تحویلمان خواهد داد!

داستان « پرومتئوس » درباره یک زوج باستان شناس به نام الیزابت شاو ( نائومی راپیس ) و چارلی هالووی ( لوگان مارشال –گرین ) هست که در سال ۲۰۸۹ به هنگام تحقیق در یک غار متوجه می شوند که نقش و نگارهای عجیبی در این مکان نقش بسته که در یک جمع بندی ساده می توان گفت که این پیغام را به نسل بشر رسانده اند که ما می دانیم شما چجوری بوجود آمده اید یا بهتر بگوییم خودمان در این کار دست داشته ایم! همین موضوع سبب می شود تا یک میلیاردر به نام پیتر ویلند ( گای پیرس ) علاقه مند شود تا یک سفینه فضایی را به مقصدی مشخص بفرستد تا سر از کار این موجودات ناشناخته در آورند و راز خلقت بشر را هم کشف کنند. اعضای دانشمند تیم اعزام شونده به سیاره مورد نظر شامل الیزابت و چارلی به عنوان باستان شناس ، یک ربات بی احساس و کاملا مرموز به نام دیوید ( مایکل فاسبندر ) ، مدیر اجرایی پروژه که

.

 با هیچکس هم شوخی ندارد به نام مریدیث ویکرس ( شارلیز ترون ) و کاپیتان سفینه فضایی به نام جنک ( ادریس اِلبا ) هستند. این گروه بعد از طی مسافتی زیاد ، به مقصد مورد نظر می رسند اما هیچکدام از آنها انتظار رویارویی با چیزی را که می بینند ندارند…

طرح اولیه داستان می تواند بهانه خوبی برای یک بلاک باستر بزرگ باشد. در تریلرهای فیلم هم به شدت بر روی این نکته تاکید می شد که « ما انسانها تصور اشتباهی در مورد خلفت و گذشته خودمان داشتیم » اما متاسفانه باید بگویم که روایت فیلمنامه در « پرومتئوس » بسیار آشفته و بی نظم هست و تمامی موضوعات مورد اشاره در فیلم بی آنکه توضیح قابل قبولی درباره آنها داده شود ، به حال خود رها می شوند.

« پرومتئوس » تا پیش از آنکه سفینه فضایی به سیاره مورد نظر برسد، به معرفی شخصیت های داستان و ارائه اطلاعات مورد نیاز به منظور درک بهتر شرایط ، به مخاطب خودش می پردازد و اینکار را هم به بهترین شکل ممکن انجام می دهد. اما به محض اینکه سفینه مورد نظر به مقصد رسید ، رفتار شخصیت های داستان از حالت منطقی خارج می شود و آنها فستیوالی از رفتارهای خارج از ضوابط را پیش می گیرند که همگی آنها بی آنکه منطقی در اجرا داشته باشند، منجر به ایجاد صحنه های اکشن شده اند! به عنوان مثال اسکات در اوایل به ما شخصیت های مستعد و نترسی را معرفی می کند که همگی آنها کاملا آموزش دیده و آماده برای یک مامویت اکتشافی ( یا حتی با تغییر کاربری، نظامی! ) هستند اما زمانی که سفینه بر مقصد فرود می آید ( فرود آمدن سفینه هم خود جای بحث دارد به دلیل اینکه هیچکدام از خدمه نگران مسئله فرود نیستند؛ گویا می دانند که فرودشان بدون دردسر خواهد بود! ) تمامی دانشمندان هوس بازگشت به سفینه و زمین و … می کنند و ناگهان یاد مذهب و اعتقادات و ایمانشان می افتند!

به مشکلات فیلمنامه باید عدم بررسی مناسب شخصیت ها را هم اضافه کنم که این کمبود در اواسط فیلم به وضوح به چشم می آید. اسکات پیش از این در ساخته های مشهورش ( از « بیگانه » گرفته تا « گلادیاتور/ Gladiator » ) موفق شده بود تا شخصیت هایی را از دل فیلم بیرون بکشد که می شد آنها را باور کرد و به عنوان یک شخصیت مستقل از آن یاد کرد، اما در « پرومتئوس » ما به هیچوجه شخصیت پردازی مشخصی را برای کاراکترهای فیلم نمی بینیم


 و به راحتی می توانم بگویم که امکان ندارد بعدها هیچکدام از آنها را بخاطر بیاورید! در فیلم شخصیتی به نام دیوید وجود دارد که یک روبات اندرویدی می باشد و مطابق معمول کاملا مرموز است و معلوم نیست که چه زمان به حرف می آید! ما قبلا نمونه این شخصیت را به شکلی دیگر در سری فیلمهای « بیگانه » هم شاهد بودیم که بخش های زیادی از ابهامات فیلمنامه را برطرف می کرد اما در « پرومتئوس » این شخصیت به قدری دیر زبان می گشاید که دیگر دانستن حقیقت هم توفیق چندانی برای تماشاگر ندارد! در ادامه هم شخصیت ها به ترتیب طعمه موجودات همیشه عصبانی سیاره ناشناخته می شوند اما فرق مهمی که این فیلم با سری « بیگانه » در این مسئله دارد این هست که در اینجا برعکس « بیگانه » ، چندان به مرگ این افراد اهمیت نمی دهیم! در کل در یک جمع بندی باید بگویم که « پرومتئوس » از لحاظ شخصیت پردازی و فیلمنامه مشکلات بسیاری دارد که اصلاً شایسته کارگردانی مثل ریدلی اسکات نیست.

اما بازی بازیگران فیلم در « پرومتئوس » خوب و قابل قبول است. بهترین بازیگر فیلم نائومی رپیس هست که قبلاً بازی تحسین شده او را در فیلم « دختری با خالکوبی اژدها » ( البته نسخه سوئدی ) شاهد بودیم. او در « پرومتئوس » هم از پس صحنه های اکشن برآمده و هم از پس بخش درام فیلم ( البته درام فیلم فراگیر نیست ) و باید بگم که زبان انگلیسی اش هم خیلی خوب هست! شارلیز ترون که اینروزها بسیار پر کار هست و دو فیلم را همزمان بر پرده سینماها دارد، در نقش مردیث بازی قابل پیش بینی ارائه داده اما می توان این بازی کنترل شده وی را به سبب درخواست ریدلی اسکات از وی تعبیر کرد. مایکل فاسبندر هم در نقش یک اندرویدی قابل قبول هست. چهره سرد او که باید پلک نزدن را هم به آن اضافه کرد، باعث شده تا بهترین انتخاب برای یک ربات بودن باشد و بهترین عملکرد را هم در این نقش داشته است.

همچنین « پرومتئوس »


از لحاظ پرداخت صحنه های اکشن بی نظیر است. ریدلی اسکات با سالها تجربه در ساخت فیلمهای اکشن، به خوبی موفق شده تا با استفاده از صحنه های عظیم درگیری، نفس تماشاگر را در سینه حبس کند. صحنه های اکشن « پرومتئوس » مخصوصاً در اواخر فیلم در ابعاد عظیم رخ می دهد و زیبایی کار طراحان جلوه های ویژه در آن به خوبی نمایان است. ریدلی اسکات در یک مصاحبه عنوان کرده بود که بودجه فیلم حدود ۱۲۴ میلیون دلار بوده که در مقایسه با آثار پر هزینه امروز هالیوود ( به عنوان مثال فیلم شکست خورده « جان کارتر » ) ، رقم به مراتب کمتری به حساب می آید اما با اینحال طراوت و تازگی در ساخت CG وجود دارد. در انتهای فیلم هم یک صحنه فرار وجود دارد که توصیه می کنم حتماً آن را ببینید تا به عظمت کار تیم سازنده جلوه های ویژه پی ببرید؛ فکر می کنم به یاد ماندنی ترین لحظه فیلم همین فرار باشد!

در مجموع باید بگویم که « پرومتئوس » آن شاهکاری که از ریدلی اسکات انتظار داشتم نبود و مشکلات زیادی در بخش فیلمنامه دارد که باعث می شود نتوانم آن را شاهکار بخوانم. شاید اگر کارگردان گمنامی این فیلم را کارگردانی می کرد می شد آن را یک اثر عالی و یک شروع محکم برای او قلمداد کرد اما ریدلی اسکات پیش از این نشان داده که پتانسیل بالایی برای تبدیل یک فیلم ساده به یک شاهکار سینمایی دارد. او در کارنامه فیلمسازی اش در هر ژانری موفق شده تا یک شاهکار خلق کند اما « پروموتئوس » در مقایسه با آثار پیشین اش یک فیلم معمولی به حساب می آید که تنها می توان آن را یک اکشن سرگرم کننده خواند که تماشایش لذت فراوانی دارد و به همه توصیه می کنم که آن را ببینند.

منتقد : میثم کریمی

منبع : مووی مگ





.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.